12:07 Fotoskola: Droppbilder.

Här kommer en liten fotoskola! Det var ett tag sedan.
Igår var det första gången jag fotade droppar med min nya kamera! En av bästa bilderna var med i Dag 4 också, men den kommer här med. Synd att man inte kan ha två kategorier i samma inlägg på blogg.se! Men aja!
 
1. Bygg upp studion!
Såhär såg min "studio" ut:
 
 
En rosa matlåda i vasken som bakgrund och sedan ett lite färgat glas (det kan också vara ofärgat) som jag droppade kranen på. Enkelt!
 
2. Var inte för nära!
Om du har en kamera med stor lins (som de flesta systemkameror har, vissa kompaktkameror har inte särskilt stor lins) så ska du inte vara för nära! Zooma hellre in, även om det kan bli lit suddigare och så så brukar det inte bli jättestor skillnad, bara du har ett stöd. Du vill inte få droppar på linsen!
 
3. Ha ett stöd!
Ett stativ är ju det optimala, men för dig som inte har det (som t.ex. jag) så kan man luta kameran mot ett bord, eller, i det här fallet, en diskbänk.
 
4. Använd kort slutartid!
Bilderna kan bli mörka då, men det bli mycket mycket skarpare! Jag brukar normalt ha på 1/125, men när jag fotade detta hade jag 1/500.
 
5. Använd blixt!
Dels för att bilden blir skarpare och dels för att ljusa upp bilden, om din bild blir för mörk med kortare slutartid. Men det kan ta längre tid för kameran att ta bilden för den måste förbereda blixten, så du måste lära dig ungefär när du ska ta för att få bra resultat.
 
6. Timing
När du har tagit några bilder så lär du dig hur lång tid det tar för kameran att ta bilden med blixten, och då är det lättare för dig att trycka på avtryckaren i rätt stund!
 
7. Tålamod.
Du kommer behöva öva några gånger, även om du kan få till en perfekt bild på första försöket! Ta flera bilder, för ibland så är de skarpa på displayen, men när man förstorar upp dem är de väldigt suddiga. Denna lilla fotoomgång så tog jag runt 70 bilder. Runt tre bilder blev bra!
 
De här är de två bästa bilderna!
 
 
 
Den översta har ni sett i förra inlägget!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0