18:44 Fotoskola - Porträtt

Här kommer en till kort fotoskola! Denna gången ska det handla om porträtt!

1. Till skillnad från naturfoton så är det bra att använda blixt på porträttfoton. Blixten tar bort alla fula skuggor ur ansiktet, och man ser tydligare alla ansiktsdragen. Exempel härunder

Här har jag inte använt blixt. Se att det är massor av skuggor i ansiktet, trots att jag har använt en lampa. Just här tog jag kort på en sminkning jag gjorde, oc så ser man inte själva sminkningen så bra, eftersom det faller skuggor på ögonen.

Här har jag jag använt blixt. Man ser alla ansiktsdragen bra, och om jag hade haft någon speciell sminkning på mig så skulle den också synas bra.
2. Om det inte är så ljus omgivning när du ska ta ett foto, så se till att ha "dubbel blixt", så att den första blixten drar ihop pupillen, och sedan så kommer den "riktiga" blixten, och kortet tas. Det gör man för att förhindra röda ögon.
3. Om du har rätt mycket smink på dig på ett foto och foundation, så se till att det inte är solskyddsfaktor i den. I alla fall inte för mycket, för då ser hyn väldigt blek ut på fotot, om det tas med blixt.

Hmm. Jag kan inte komma på något mer till min fotoskola just nu, men håll utkik efter nästa inlägg här i bloggen!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0